Waarom DesignSprints zo populair zijn!

Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te zien dat de wereld om ons heen voortdurend verandert. Nieuwe technologieën, veranderende klantbehoeftes, demografische ontwikkelingen en ga zo maar door. De omgeving van je bedrijf verandert tegenwoordig exponentieel snel.

We houden van snelheid. Maken. Sprinten. Naar voren kijken. Maar soms is het ook goed om even stil te staan. Verandering brengt altijd nieuwe uitdagingen. Die moet je wel zien. En je ziet nou eenmaal meer als je daar de tijd voor neemt. Is het speelveld rondom jullie bedrijf de afgelopen tijd sterk veranderd? Zijn de behoeftes van klanten veranderd? Bieden nieuwe technologieën kansen maar ook bedreigingen voor jullie dienstverlening? De kans is groot dat je net in je hoofd drie keer met JA geantwoord hebt.

Je als bedrijf aanpassen aan de grote uitdagingen van vandaag is niet altijd even makkelijk. Sterker nog: vaak verre van. Hoe zorg je ervoor dat de grote uitdagingen niet blijven liggen of veranderen in eindeloos lange en uitgestelde projecten? En hoe zorg je ervoor dat je die uitdagingen efficiënt en effectief oppakt?

De oplossing: door een DesignSprint. Ooit bij Google bedacht, nu een beproefde methodiek die gebruikt wordt door vele grote bedrijven. Een DesignSprint zorgt voor snelheid, structuur en inzicht bij het aangaan van je uitdagingen. Dit komt doordat een DesignSprint gebruik maakt van Design Thinking en de Lean Startup technieken en tools. Dit wordt gecombineerd met een super strak gestructureerd en getimeboxt programma. Een echte pressurecooker waarin we creativiteit, klantgerichtheid, democratische besluitvorming en gezond verstand gebruiken om die grote uitdagingen te trotseren. Een DesignSprint neemt bij ons standaard vier dagen in beslag en voeren we uit met een multidisciplinair team van maximaal acht medewerkers. Daarnaast gebruiken we de beslissers binnen het bedrijf op momenten dat er belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. Zo staat ook echt iedereen achter de oplossing en maakt dit het implementeren hiervan een stuk makkelijker. We kunnen hier ook maatwerk programma’s van maken.

  • Dag 1: Begrijpen & definiëren van de uitdaging
  • Dag 2: Bedenken & kiezen van oplossingen
  • Dag 3: Prototypen van de oplossing
  • Dag 4: Testen van de oplossing

Na slechts 4 dagen heb je een wand vol waardevolle inzichten in de oplossing voor jullie uitdaging. De belangrijkste inzichten verwerk je vervolgens in de oplossing waardoor deze nog meer waarde gaat toevoegen.

DesignSprints zijn dus zo populair door een aantal voordelen:

  • Klantgericht: we beginnen met de uitdaging i.p.v. de oplossing en we testen met echte klanten
  • Super effectief en efficiënt: we doen en leren veel in een korte tijd zonder middelen te verspillen
  • Perfecte combi van structuur en creativiteit: we komen stapsgewijs tot niet alledaagse oplossingen
  • Focus op (gedragen) resultaat: we werken met een multidisciplinair team en democratische besluiten
  • Heeeel erg leuk: het zorgt voor veel energie, enthousiasme en lol

Wil jij weten of een DesignSprint geschikt is voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op. In een workshop van 1 uur brengen we de uitdagingen en mogelijkheden in kaart en zetten we samen de eerste stappen!

Gerelateerde berichten

Not found