Overbewerking – “Nee, ik hoefde geen gouden randje”

Je gaat naar de kapper voor je standaard 6-wekelijkse knipbeurt. Je haar is gewassen en geknipt en eigenlijk ben je klaar om weer naar huis te gaan. Maar zo attent als je kapper is, begint ze je haar te föhnen, brengt ze er een leuk model in aan en voorziet ze je haar van wat verzorgende versteviging. Ontzettend aardig natuurlijk, maar was het nodig? Jij stapt vervolgens op de fiets, rijdt door naar de sportschool en stopt je haar in een paardenstaart.

In bovengenoemde situatie is sprake van overbewerking. Bij overbewerking doe je meer dan de klant van je verwacht. En is dat altijd gewenst? Je had een simpele appeltaart besteld. Wilde je ook dat gouden randje om die taart? Een van de uitgangspunten van Lean is dat alle stappen in het proces waarde toevoegen aan de klantwens. Niet alle extra’s zijn daadwerkelijk waardeverhogend. In bovenstaand voorbeeld in ieder geval niet. Als de kapster na het knippen gelijk was gestopt kon je zelfs eerder weg en had je meer tijd op de sportschool te besteden.

Er zijn verschillende vormen van overbewerking. Deze verspilling doet zich onder andere voor wanneer je meer doet dan de klant van je vraagt. Je maakt een product bijvoorbeeld mooier dan noodzakelijk. Overbewerking kom je ook tegen wanneer documenten bijvoorbeeld zowel fysiek als digitaal worden opgeslagen of wanneer data voor een tweede keer worden ingevoerd. Dubbel werk dat ontstaat doordat niet voor iedereen duidelijk is wat zijn of haar rol is, is ook een vorm van overbewerking. Dit komt onder andere voor wanneer werk niet voldoende gestandaardiseerd is.

De Lean verspillingen overbewerking en overproductie staan heel dichtbij elkaar. In beide gevallen wordt meer gedaan dan nodig. Bij overproductie gaan processen door terwijl ze hadden moeten stoppen. Waar je bij overproductie vaak meer maakt dan nodig, maak je een product bij overbewerking vaak mooier/beter dan nodig. Overproductie leidt tot voorraad en overbewerking vraagt onnodig veel tijd van jou en je klant.

Hoe voorkom je overbewerking? Stem goed de wensen en verwachtingen af met je klant. Zet processen op papier en laat je collega niet opnieuw het wiel uitvinden. Maak heldere afspraken met elkaar over de wijze waarop documenten worden opgeslagen. Communicatie is hét sleutelwoord met betrekking tot deze vorm van verspilling.

Gerelateerde berichten

Not found