Leef je talent, verspil het niet – lean

Je bent afgestudeerd plantenfysioloog en werkzaam in de kantoortuin van een bank. De enige binding met je studie is het woordje ‘tuin’ in jouw werkplek en wellicht die olifantspoot naast de lift. In je eigen vakgebied kon je zo gauw niks vinden en je wilde graag aan het werk. Vijf jaar later zit je nog steeds op diezelfde stoel bij diezelfde bank. Niks mis met de bank natuurlijk, maar was dit waar je voor gestudeerd had? Het is immers zeer aannemelijk dat voor jouw functie bij de bank andere talenten nodig zijn dan voor die afgeronde opleiding plantenfysiologie.

Verspilling van talent is de laatste in de reeks verspillingen die de lean-filosofie onderscheidt. Bovenstaande situatie is niet uniek. Het komt veel voor dat mensen werkzaam zijn op een plek waar hun daadwerkelijke talenten niet – voldoende – benut worden. Dit kan zijn doordat iemand in een bedrijf terecht komt waar zijn of haar talenten geen invulling kennen, maar dit kan zich ook voordoen binnen het ‘juiste’ bedrijf. Neem mensen die een administratieve taak uitvoeren, wetende dat hun kracht daadwerkelijk ligt in een leidinggevende positie. Ze blijven intern solliciteren en worden keer op keer afgewezen. Deze mensen voelen zich uiteindelijk niet voldoende meer gewaardeerd en verliezen hun motivatie.

Een rol waarin je daadwerkelijke talent ongezien blijft en wordt weggedrukt, leidt tot onvrede, demotivatie en daarnaast is het ontzettend zonde van de kennis die niet benut wordt.

Ooit werkte ik als kamermeisje in een hotel. Een collega van mij werkte inmiddels vijftien jaar in datzelfde hotel in diezelfde functie, fulltime. Zijn achtergrond? Hogere Hotelschool. Eens belandde hij op deze plek, hopende dat hij vanuit deze rol dichterbij de bron was wanneer een functie zou vrijkomen in zijn vakgebied. Inmiddels bijna tien jaar later werkt hij nog steeds in datzelfde hotel in diezelfde functie. Zijn motivatie? Ver te zoeken. Verspilling? Zeker.

Het benutten van talent betekent lang niet altijd een compleet nieuwe functie. Binnen een team ieders individuele kwaliteiten bepalen en daar gebruik van maken is stap één. Bedrijven willen betrokken en gemotiveerde medewerkers. Die krijg je alleen als deze zich gewaardeerd en gezien voelen.

Gerelateerde berichten